European quality
BJC Tools komt met European Quality label
Hoe laat je je klanten zien dat producten van Europese kwaliteit zijn? Dan introduceer je een eigen label: European Quality. “Met dat label willen we klanten bewust maken van wat ze kopen.”
Grote Europese merken in machines en gereedschappen die hun naam aan het verkwanselen waren, omdat ze componenten in Zuidoost-Azië lieten produceren. Willem van den Crommenacker zag het met lede ogen gebeuren. “Dan krijg je ineens een klacht op een machine waar je eerst nooit klachten op kreeg. Als je dan navraag doet naar de oorzaak, blijkt dat ze een paar componenten uit een land als China zijn gaan halen. Dan zijn wij wel klaar met zo’n merk, hoor. Wij willen onze klanten gegarandeerde kwaliteit bieden.”
Alternatieve merken
De afgelopen jaren is BJC Tools naar alternatieve merken gaan zoeken. Merken die hun productie wel in Europa hebben. Dat is niet alleen vanuit de overtuiging dat de kwaliteit hier beter is, maar ook vanuit een maatschappelijk besef: “We zijn een weggooimaatschappij geworden. Gaat iets kapot, dan gooien we het weg. Dat zorgt voor een enorme berg afval en dus voor kosten. Terwijl het bij goede machines nog wel degelijk loont dat ze worden gerepareerd als ze stukken hebben; zeker als onderdelen nog gewoon dichtbij huis gehaald kunnen worden.”
European quality
Om in de vijf winkels duidelijk het verschil uit te dragen tussen machines van Europese kwaliteit en niet-Europese kwaliteit, heeft BJC Tools een label laten ontwikkelen. “Draagt een product dat label, dan weet een klant dat het van gegarandeerd goede kwaliteit is”, vertelt Niels van Gerwe. “Dat wil niet zeggen dat machines die dat label niet hebben, niet goed zijn. Maar er zitten wel verschillen tussen. Het label helpt ons om klanten op die verschillen te wijzen. Dan is het vervolgens aan hen om te kiezen.”
Je zou verwachten dat een product van Europese kwaliteit automatisch duurder is. Maar dat is niet het geval. “Met de meeste fabrieken in Europa hebben wij rechtstreeks contact. Wij nemen de producten dan ook direct van hen af. En dus niet meer via een importeur. Dat scheelt een schakel in de keten en drukt de kostprijs. Dat toont trouwens ook maar aan dat de handel het voor zichzelf heeft verbruid: juist door hun toevlucht tot Azië te nemen hebben ze zich op de Europese markt overbodig gemaakt…”We moeten trotser zijn!
Willem ziet in meer branches een teruggewonnen vertrouwen in Europa ontstaan. “Gelukkig wel”, zegt hij. “Veel producenten liepen elkaar als makke schapen achterna naar Azië. Daar lag de winst voor het oprapen, dachten ze. Ja, op korte termijn misschien wel. Maar op lange termijn niet. Op lange termijn gooi je je eigen ruiten en die van Europa in. We zouden wat trotser op Europa moeten zijn. Trotser op wat van hier komt. Dan ben ik ervan overtuigd dat we met gemak de concurrentie met de rest van de wereld aan kunnen.”