Alles over de Metaalboor – Werking en verschillende soorten
Wat is een Metaalboor
Een metaalboormachine is een stevige boormachine geschikt voor algemeen gebruik. Hiervoor is een HSS metaalboor meer dan geschikt. Ze kunnen gebruikt worden voor het boren in metaal, hout, kunststof en diverse soorten plaatmateriaal. In ons assortiment vind je HSS boren in verschillende maten.
De kenmerken van een Metaalboor
Metaalboren zijn specifiek ontworpen om gaten te boren in metalen voorwerpen. De juiste diameter en de goede vorm zijn essentieel. De standaard metaalboor heeft 2 snijvlakken die in een punt naar elkaar lopen. Ze kunnen bestaan uit snelsnijstaal (HSS) of WS-staal. Die laatste zijn doorgaans van mindere kwaliteit. In tegenstelling tot de houtboor, hebben metaalboren vaak geen centreerpunt. Het is dus aangeraden om een klein gaatje in het metaal te slaan, zodat je geen fouten maakt. Zonder centreerpunt is het immers mogelijk dat je de boor niet onder controle kunt houden en het metaal onherstelbaar beschadigt.
De standaard metaalboren zijn echter niet opgewassen tegen om het even welk metaal. Voor echt harde metalen zoals bijvoorbeeld brons, wordt meestal een kobaltboor gebruikt. Deze is een pak steviger en raakt bijvoorbeeld ook door roestvrij staal heen.
Verschillende soorten Metaalboor
Metaalboren zijn meestal gemaakt van het materiaal HSS. Dit staat voor High Speed Steel, in het Nederlands ook wel snelstaal genoemd. Je kunt met dit materiaal hoge snelheden behalen als je gaat boren, frezen of draaien. Het mooie eigenschap van dit materiaal is dat het erg warm kan worden zonder dat het zijn hardheid verliest. Dit is precies de reden waarom het bij uitstek geschikt is om in metaal te boren.
Binnen de HSS metaalboren zijn er een aantal verschillende soorten, die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben. Als je op kijkt kom je verschillende termen tegen als HSS-R, HSS-G, HSS-Co en HSS-TiN. Wij leggen de betekenis van deze termen hieronder uit en vertellen je welke metaalboor geschikt is voor welk materiaal.
HSS
De gewone standaard HSS boor is de meest gebruikte en voordelige metaalboor. Meestal zijn deze van het rolgewalste (HSS-R) type. Met deze boren kun je prima uit de voeten in een hoop verschillende materialen zoals staal, aluminium en koper, maar ook om te boren in hardhout of kunststof. De boren zijn minder geschikt voor het boren in hele harde materialen zoals RVS.
HSS-R
Metaalboren zijn meestal gemaakt van het materiaal HSS. Dit staat voor High Speed Steel, in het Nederlands ook wel snelstaal genoemd. Je kunt met dit materiaal hoge snelheden behalen als je gaat boren, frezen of draaien. Het mooie eigenschap van dit materiaal is dat het erg warm kan worden zonder dat het zijn hardheid verliest. Dit is precies de reden waarom het bij uitstek geschikt is om in metaal te boren.
HSS-G
Binnen de HSS metaalboren zijn er een aantal verschillende soorten, die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben. Als je op Gereedschapcentrum.nl kijkt kom je verschillende termen tegen als HSS-R, HSS-G, HSS-Co en HSS-TiN. Wij leggen de betekenis van deze termen hieronder uit en vertellen je welke metaalboor geschikt is voor welk materiaal.
HSS-Co
De HSS-Co, ook wel HSS-E genoemd. Bij deze boren is er een kleine hoeveelheid cobalt aan de gewone HSS legering toegevoegd. Door deze toevoeging hebben deze boren een veel betere slijtvastheid bij hogere temperaturen dan gewone HSS boren. De boren blijven dus langer scherp en behouden langer hun stevigheid. Meestal zijn deze boren van het geslepen (HSS-G) type en zijn ze wat duurder dan de gewone HSS boren. Ze zijn bij uitstek geschikt voor het boren in hele harde materialen zoals RVS, maar ook bij de zachtere metalen profiteer je natuurlijk van de verbeterde eigenschappen. Voor het boren in hout of kunststoffen zijn deze boren minder geschikt.
HSS-TiN
De HSS-TiN boren zijn voorzien van een goudkleurige titanium nitride coating. Deze coating heeft een hoge taaiheid, waardoor de snijvlakken van de boor beter beschermd worden en je boor dus langer scherp blijft en minder snel beschadigt. Ook vermindert het de wrijving tussen de boor en het materiaal waardoor je koeler boort en je dus een hogere boorsnelheid kunt aanhouden.